Write your text by editing it directly on this page.


Episode 16

Denne episode handler om ,hvordan vi som kvinder kan have en rigtig lang reaktionstid. Når vi ikke dækker vores egne behov, kommer vi alt for nemt til at opleve stress.
Men det er også vigtigt at holde sig for øje, at den måde du oplever stress på i dag, er en afspejling af din fortid. Det du oplever nu, viser dig helt tydeligt, hvordan du har talt til din krop, hvordan du har behandlet din krop, hvor meget du har taget vare på dine egne behov, hvor selvkærlig du har været, hvor meget du har stresset og hvor meget du har slappet af.


Episode 15

Episoden handler om, hvordan stress kan komme fordi vi lever i et stressfremmende samfund i alt for højt tempo samtidig med, at vi i overgangsalderen begynder at længes efter at opfylde vores egne behov lidt mere og andres lidt mindre. Det i sig selv kan være en stressende oplevelse, men kan også i sig selv udløse stress når vi ikke formår at sætte selvkærlige grænser, sige nej og få åbnet op for mere glæde og nydelse i hverdagen.


Episode 14

Episoden handler om hvordan, kvinder oplever mere stress end mænd. Kvinder i overgangsalderen eller i årene op til overgangsalderen kan være lidt ekstra udsatte for stress. Når hormonerne begynder at ændre sig op til og i overgangsalderen sker der blandt andet det, at de kvindelige kønshormoner progesteron og østrogenerne falder og samtidig stiger kortisol som jo er en del af vores stresssystem. Vi bliver simpelthen dårligere til at regulere kortisol. Stress kan blandt andet have stor indflydelse på hedeture. Både hvordan de opleves og hvor mange man har.


Episode 13

Denne episode er den første i Sæson 2
Den handler om at lære sine hedeture at kende, den handler om at turde stå ved sig selv og gå den den smukke overgang - som overgangsalderen er - men også acceptere, at den overgang kræver noget tilbage og den handler om at turde brøle tilbage og sige flyt dig når man møder en drage.

Sæson 2

Episode 12

Denne episode er den sidste episode, der lægger fundamentet for en selvkærlig overgangsalder. Jeg fortæller om, hvilken mad, der støtter alt det de foregående episoder har lagt op til - Den gode søvn, overskuddet i hverdagen til bevægelse og motion og ikke mindst mange og velfungerende mitokondrier, et stabilet blodsukker og en inflammation under kontrol.
Dette er også sidste episode i sæson 1.


Episode 11

Omkring 75 % af kvinder i overgangsalderen oplever mange gener og det kan derfor opleves helt utåleligt at have en årrække på 5 - 10 år med dagligt ubehag.
I denne episode fortæller jeg om tre kraftfulde områder, der påvirker gener i overgangsalderen og det er kroppens energiproduktion, blodsukkeret og inflammation.
Episoden er en del af temaet om mad, som er med til at ligge et godtfundament for en selvkærlig overgangsalder.


Episode 10

Episode 10 handler om mad - Hvorfor er det så svært at holde fast i viljestyrken og selvdisciplinen og hvorfor er det så nemt at falde i og spise usundt. Det får du forklaringen på i denne episode. Du hører også om, hvordan vores historier påvirker, hvad vi spiser og hvordan vi føler. Dette er første episode i et tema om mad - som er med til at lægge fundamentet for en selvkærlig overgangsalder


Episode 9

I denne episode kan du høre, hvorfor det er vigtigt at bevæge sig tilstrækkeligt og hvor meget, der konkret skal til. Episoder kommer også ind omkring hvordan bevægelse og træning kan forebygge sygdom og hvilke motions former man skal vælge




Episode 6

Årrækken omkring overgangsalderen kommer med et budskab om at overveje overbevisninger, vaner og mønstre. En opfordring til at skrive nye kapitler i en helt ny bog – om livet omkring overgangsalderen.

Der sker bogstaveligt talt forandringer i både hjernen og kroppen og det kan i den grad føles overvældende og det handler om så meget mere end hormoner.

Vi er ofte kun er omkring halvvejs i livet når vi begynder at mærke overgangsalderen og vi er stadig skarpe, vitale og influente.

For at få en vital og selvkærlig overgangslader er det nødvendigt at bevæge sig - både hverdagsbevægelse og motion.

Lyt med på temaet om bevægelse og hør, hvordan bevægelse og motion kan være med til at forebygge og nedsætte risikoen for 35 helt almindelige kroniske tilstande.



Episode 4

Når vi sover for lidt bliver det normalt at være træt, sur, uoplagt, utålmodig, ukoncentreret, glemsomt og have en kort lunte - Vi begynder at tænker dårligt om fremtiden.

Vi bliver dårligere til at aflæse andres følelser og mimik og vi bliver også dårligere til at regulere vores egne følelser og får mere tendens til hurtige kick fra signalstofferne adrenalin og dopamin.

Det gør os mere impulsstyrede, vi bliver mere tilbøjelige til at løbe en risiko, vi bliver mere mistroiske og får mere lyst til overspisning og tv-serier, der kan hidse os op.

Lyt til temaet om søvn og hør om konsekvenserne af søvnmangel og hvor meget søvn vi har brug for.


Episode 3

Når vi sover kommer vi igennem forskellige stadier i en søvncyklus, som har hvert deres formål.
Fx så er det i den dybe søvn at pulsen, blodtrykket, temperaturen og antallet af vejrtrækninger sænkes så kroppen har optimale betingelser for at regenererer og reparerer sig selv.

Senere i en cyklus kommer i remsøvnen, hvor vi får bearbejdet dagens indtryk og får de indtryk lagret på den rette måde. Det er også i remsøvnen vi får styrket vores sociale intelligens, vores evne til kreativitet og problemløsning, og ikke mindst vores evne til at koble nye erfaringer over på gamle erfaringer. Det er også primært i rem søvnen vi drømmer.

Der er en række processer, der kommer på banen om natten. De har deres helt egne funktioner og sørger for at de nedbrydende processer, der er sket i kroppen om dagen, mens man har været vågen og i gang, bliver taget sig om natten.

Lyt med på temaet om søvn og hør, hvad der sker i kroppen når vi sover og som er livsvigtigt for både psyken og kroppen


Episode 2

I årene omkring overgangsalderen kan man godt opleve – når man er i den her periode af sit liv – at man indtil nu har været en pæn pige, en flink pige, man har bøjet af, man har gået med strømmen, man har glattet ud og har taget sig af.